Pagini

19 august 2014

Natura statică germană şi autriacă

După o călătorie frumoasă în lumea muzicii clasice austriece, copiii înscrişi în programul de summer school au poposit în lumea artelor plastice. Pentru că admirăm natura în cele mai variate forme profesoara de pictura le-a vorbit copiillor de istoria naturii statice în Austria.

,, Natura moartă apărea sporadic în lucrările pictorilor din Evul mediu  şi Renaştere, completând cadrul de desfăşurare a unor scene cu personaje. În secolele XVII- XVIII ea devine gen aparte, deşi multă vreme a fost considerată un gen minor. Pictorul italian Caravaggio este cel ce atrage atenţia asupra ei, acordând lucrărilor cu „obiecte neînsufleţite” aceeaşi atenţie ca şi marilor scene pe teme istorice, biblice sau mitologice şi valorificându-le potenţialul plastic, expresiv şi cromatic, încărcata de semnificaţii simbolice. Marea dezvoltare a genului va apare în pictura flamandă-olandeză din sec. XVII, răspândindu-se în întreaga pictură europeană. 

Câţiva pictori germani şi austrieci s-au ocupat şi ei de natura statică, realizând opere remarcabile. Printre aceştia se numără şi pictorul Franz Michael von Purgau (1678-1754) care s-a născut şi a lucrat mai ales la Linz. Sub influenţa pictorilor italieni, în tablourile sale genul static a devenit pictură animalieră, dar nu mai sunt animalele ucise aşezate pe mese sau păzite de câinii de vânătoare din lucrările olandezilor, ci animale vii, printre plante şi copaci, într-un peisaj care le este firesc. Aşa apar şi în: Natură statică într-un peisaj care le este cadrul  cu năpârcă şi Natură statică cu broască, din pinacoteca Brukenthal. 

Construcţia spaţială rămâne restrânsă tot la avanscenă ca la naturile moarte, dar “descrierea” naturii, aminteşte reprezentarea botanistă şi entomologistă. Oarecare vivacitate, în interpretarea mişcării, în sugerarea unui “dialog” între vietăţi, diversitatea culorilor, încearcă să accentueze nota de spontaneitate, dar mulţimea şi precizia detaliilor, numărul mare de vietăţi, dă ansamblului un fel de artificialitate”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu